Lapin yliopistosta valmistuneet kasvatustieteiden maisterit Tuomas Manninen ja Tapio Lindfors tukevat työssään nuoria opintopolun eri vaiheissa. Sekä opettajan että opinto-ohjaajan työn ytimessä on taito kohdata nuori aidosti välittäen.

Resurssiopettaja Tuomas Manniselle tärkeintä on oppimisen ilo

Pudasjärveläislähtöiselle Tuomas Manniselle oli yhteishaun kynnyksellä selkeää, että hänestä tulee opettaja.

– Olen aina halunnut opettaa ja auttaa nuoria ja lapsia koulutaipaleella. Se tuntuu luontaiselta ja merkittävältä työltä.

Manninen pohti liikuntapedagogiikan ja luokanopettajaopintojen välillä ja päätyi jälkimmäiseen. Opinnot alkoivat Rovaniemellä vuonna 2012.

Opettajan leipätyön lisäksi Tuomas Manninen järjestää turvallisuuskoulutuksia opettajille eri paikkakunnilla sekä toimii koulunsa kansainvälisyystyöryhmässä.

Manninen muistelee lämmöllä Lapin yliopiston yhteisöllistä ilmapiiriä sekä vapaata sivuaineoikeutta. Hän opiskeli kulttuurihistoriaa ja hurahti kursseihin lopulta niin, että valmistuminenkin venyi niitä suorittaessa.

– Sain historiasta aineenopettajan pätevyyden lukioonkin asti.

Manninen suoritti opintoihin kuuluvat harjoittelujaksot muiden tapaan Lapin yliopiston harjoittelukoulussa. Hän kävi myös kenttäharjoittelussa Thaimaan Pattayalla.

Muuttuva koulumaailma on saanut Tuomas Mannisen pohtimaan oman opettajuuden kehittämistä erityispedagogiikan opinnoilla.

Opintojen aikaisten sijaisuuksien avulla Manninen sai jalkansa Rovaniemen koulujen ovien väliin. Valmistuessaan vuonna 2019 hän työskenteli Korkalovaaran koulussa luokanopettajana. Vuotta myöhemmin hän siirtyi nykyiseen työpaikkaansa Ounasvaaran koululle.

– Vakituisen viran saaminen voi olla haastavaa, mutta minulla on kuitenkin ollut aina varma olo, että opettajille riittää töitä.

Opettajuuden oppeja Intiasta

Vuonna 2022 Manninen pääsi koulutusvientifirma EduCluster Finlandin kautta opettajaksi Intiaan kansainväliseen suomalaiseen kouluun.

– Kansainvälisyys on kiinnostanut minua aina. Päädyin Intiaan, koska se oli aivan uusi kouluprojekti, mikä tuntui jännittävältä haasteelta.

Opettajana Tuomas Mannisen vahvuuksia ovat nuorten kohtaaminen sekä joustavuuden ja johdonmukaisuuden välillä tasapainottelu.

Kahden Intia-vuoden aikana Manninen oppi paineensietokykyä toimiessaan niin pedagogisena asiantuntijana kuin myös rehtorina. Suomalaisen pedagogiikan vieminen ulkomaille avasi uusia näkökulmia opetukseen ja koulumaailmaan.

– Oli mielenkiintoista pohtia, miten maailman parhaana tunnettu suomalainen koulutus toimii eri kulttuurissa.

Intiasta hän toi mukanaan monia oppeja sekä säteilevää elämäniloa.

– Oli hauska huomata, miten suomalaiset joutuivat siellä tanssin, värien ja heittäytymisen keskellä epämukavuusalueelle.

Resurssiopettaja tukee hektisessä yläkoulussa

Vuonna 2024 Manninen palasi Ounasvaaran yläasteen resurssiopettajaksi. Resurssiopettaja tekee yhteisopettajuutta muiden opettajien kanssa ja vaihtaa tarpeen mukaan joustavasti opetusryhmien välillä sinne, missä apua tarvitaan eniten.

– Tuen erityisesti seiskaluokkalaisia, jotta siirtyminen yläkoulun puolelle starttaisi kaikilla mahdollisimman kivasti.

Mukavat ihmiset, toimivat palvelut ja erinomaiset laavupaikat ovat Tuomas Mannisen mielestä Rovaniemen parhaimpia puolia.

Aiemmin alakoulun luokanopettajana toiminut Manninen on tykästynyt entisestään yläasteeseen.

– Alakoulussa on enemmän kasvatustyötä kun taas yläkoulussa pystyy keskittymään paremmin oppiainesisältöön ja varsinaiseen opettamiseen.

Manniselle työn suola on sosiaalinen kanssakäyminen niin kollegoiden kuin oppilaidenkin kanssa.

– Aamuisin on mukava tulla töihin ja lähden kotiinkin hyvillä fiiliksillä.

Palkitsevinta on kokea onnistumisen hetkiä yhdessä oppilaiden kanssa.

– On hienoa auttaa nuoria hankalien juttujen yli ja tarjota samalla oppimisen kokemuksia. Haluan tukea nuorten koulunkäyntiä, jotta heillä olisi kaikki ovet avoinna jatko-opintoihin.

Kuka?

  • Tuomas Manninen, 34-vuotias.
  • Koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri. Opiskellut historian aineenopettajan sekä rehtorin pätevyyden.
  • Kotoisin Pudasjärveltä. Asunut Rovaniemellä vuodesta 2012, lukuun ottamatta kahta Intiassa vietettyä vuotta.
  • Harrastaa kamppailu-urheilua, jalkapalloa sekä suomiräppiä.
  • Lapsuuden haaveammatteja olivat lääkäri ja opettaja.

Ammatillinen opinto-ohjaaja Tapio Lindfors on auttanut tuhansia nuoria oikealle polulle

Pelkosenniemeläinen Tapio Lindfors osti 16-vuotiaana kesätöistä tienaamillaan rahoilla polkupyörän ja ajeli Rovaniemelle lukioon.

– Päätin, että asun Rovaniemellä seuraavat 16 vuotta ja lähden sitten muualle.

Tapio Lindforsin isä kehotti häntä jo nuorena kysymään ja kyseenalaistamaan. Kriittisyys ja uteliaisuus ovat tukeneet uralla elinikäistä oppimista.

Jatko-opiskelua miettiessään opettajaksi ryhtyminen oli Lindforsin listan hännillä. Armeijassa hänen kaveri kuitenkin houkutteli hakemaan kanssaan luokanopettajaopintoihin.

Lindfors pääsi sisään ja aloitti opiskelun Lapin yliopistossa vuonna 1981. Opinnot tuntuivat oitis nappivalinnalta.

Lindfors hyppäsi työelämään jo opintojen aikana tehdessään peruskoulun sijaisuuksia. Sana ahkeran opiskelijan työinnosta kiiri ammattikoulun rehtorin korviin, joka soitti Lindforsille ja pyysi hänet töihin.

– Menin ja tykästyin. Sain tehdä kunnolla töitä, kun olin kaksi vuotta päätoimisena opettajana sekä päivä- että iltakoulussa.

Valmistuminen venyi pitkälle järjestöhenkisen Lindforsin innostuessa monesta opintojen ohella. Lindfors tentti viimeiset kasvatustieteiden kirjat ja otti paperit ulos vuonna 1989. Valmistuessaan hänelle oli selvää, että työura jatkuu ammattikoulun puolella.

Opoksi rehtorin kannustuksella

Työskennellessään ammatillisena opettajana Rovaniemen koulutuskeskus Redussa aktiivinen Lindfors haali työn ohelle kaikenlaista lisäpuuhaa. Hän toimi esimerkiksi yleisaineiden yhdysopettajana, vastasi taloudesta, opintojen suunnittelusta ja osallistui johdon kokouksiin.

Nykyään Tapio Lindfors ohjaa vain lentokonepuolen opiskelijoita, mutta aiemmin hänellä oli ohjattavanaan noin 300 opiskelijaa kerrallaan.

Vuonna 2003 Lindfors järjesti suuria kulttuurikilpailuja Rovaniemen opiskelijoille. Vuosi oli ollut työntäyteinen ja Lindforsille oli luvattu, ettei uusia tehtäviä tarvitse ottaa entisten rinnalle.

Uuden lukuvuoden pyörähtäessä käyntiin rehtori pyysi Lindforsin juttusilleen. Hän kertoi kaavailevansa Lindforsista uutta opinto-ohjaajaa edellisen opon tilalle.

– Nukuin yön yli ja totesin, että enpä ole nauttinut tällä viikolla opetustyöstä. Vastasin aamulla, että hyvä on, minä rupean.

Lindfors opiskeli ammatillisen opinto-ohjaajan pätevyyden Hämeenlinnassa ja valmistui vuonna 2005. Työt jatkuivat Lapin koulutuskeskus Redussa.

Opinto-ohjauksen rinnalla Lindfors on jatkanut järjestö- ja vaikuttamistyötä. Hän toimi pitkään alan ammattijärjestö Ammatillisten varapuheenjohtajana ja vaikuttaa yhä OAJ:n hallituksessa sekä valtuutettuna.

Vuonna 2015 Lindfors ryhtyi myös Lapin koulutuskeskus Redun pääluottamusmieheksi, minkä myötä opon työtehtävät ovat jääneet vähemmälle.

Vaikka Tapio Lindfors kertoo olevansa sielultaan pelkosenniemeläinen, hän on viihtynyt Rovaniemen “rauhallisessa lintukodossa” paremmin kuin hyvin.

“Olen ollut monesti kyyneleet silmissä”

Lindforsille ei tuota vaikeuksia miettiä, mikä opon työssä on parasta.

– Se, kun näkee opiskelijan silmien avautuvan alavalinnan suhteen. Erityisen upeita ovat ne hetket, kun opiskelijan ongelmat ratkeavat. Olen ollut monesti kyyneleet silmissä.

Luottamuksen rakentaminen opiskelijaan on tärkeää ja ajoittain haasteellista.

– Joskus on opiskelijoita, jotka eivät pysty tekemään valintoja omaksi parhaakseen. Niissä tilanteissa auttaa realismi: tiedän, että osaan hommani ja yritän parhaani opiskelijan ohjaamisessa.

Tapio Lindfors on opiskellut paljon myös työelämässä. Kun ammattikouluun tuli uudeksi opetettavaksi aineeksi ammattietiikka, hän innostui opiskelemaan filosofiaa avoimessa yliopistossa.

Pian eläkkeelle siirtyvä Lindfors on ylpeä monista vastuutehtävistä, joita hänelle on urallaan luotettu. Hän muistelee lämmöllä esimerkiksi peruskoululaisten keksintökilpailuja, joissa hänellä oli vetovastuu.

– Myöhemmin oppilaat ovat tulleet juttelemaan ja muistelemaan kilpailuja kanssani. Jotkut innostuivat lähtemään ammattikouluun kilpailun myötä.

Kuka?

  • Tapio Lindfors, 65-vuotias.
  • Koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri. Opiskellut lisäksi julkis- ja hallinto-oikeutta sekä filosofiaa.
  • Vuonna 1976 Rovaniemelle muuttanut pelkosenniemeläinen.
  • Perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi lasta.
  • Pitkäaikaisia harrastuksia ovat olleet järjestövastuut, laskettelu ja kalastus.
  • Lapsuuden haaveammatteja olivat pappi ja puuseppä.

Teksti: Jenni Katermaa

Kuvat: Elli Alasaari