Luokanopettajaopiskelijoille tarjottavat sivuaineet

Esi- ja alkuopetuksen sivuainekokonaisuus (25op) antaa valmiuksia ja tietoa siitä, kuinka pienten oppijoiden oppimista voidaan tukea. Opinnoissa perehdytään monipuolisesti esi- ja alkuopetukseen osana lasten kasvatus- ja koulutusjatkumoa. Opiskelijat syventävät tietoaan esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmasta, oppimisesta ja tavasta hahmottaa asioita. He oppivat käyttämään pedagogisia ratkaisuja ja joustavia tuen muotoja, joilla edistetään monenlaisten lasten oppimista sekä osallisuutta ja toimijuutta omassa toimintaympäristössään. 

Opintojakso toteutetaan lähiopintoina ja opinnot koostuvat kuudesta opintojaksosta (tarkemmat kuvaukset Pepissä): 

LAER0131V24 Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka
LAER0132V24 Lapsen kehittyvä kieli
LAER0129V24 Matematiikka, esi- ja alkuopetus
LAER0127V24 Lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen esi- ja alkuopetuksessa
LAER0125V24 Esi- ja alkuopetuksen didaktinen seminaari
LAER0133V24 Harjoittelu esiopetuksessa 

Lisätietoja:
Yliopistonlehtori Samuli Ranta, etunimi.sukunimi@ulapland.fi 

Historia toisena opetettavana aineena (laajuus 60 op) antaa mahdollisuuden toimia aineenopettajana peruskoulussa asetuksen 986/98 mukaisesti.

Historian perusopinnot suoritetaan kasvatustieteellisessä tiedekunnassa ja kulttuurihistorian aineopinnot yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa. Historiasta voi suorittaa myös pelkästään perusopinnot, mutta se ei anna aineenopettajan pätevyyttä.

Perusopinnot kasvatustieteellisessä tiedekunnassa:

LAER0521 Maailmanhistorian perusteet 
LAER0522 Skandinavian historia 
LAER0523 Baltian ja Venäjän historia 
LAER0524 Johdatus historiantutkimukseen
LAER0525 Suomen historia
LAER0526 Historian pedagogiikka 

Lisätietoja:
Yliopistonlehtori Ville Yliaska, etunimi.sukunimi@ulapland.fi 

Lisätietoja kulttuurihistorian aineopinnoista:
Yliopistonlehtori Pälvi Rantala, etunimi.sukunimi@ulapland.fi 

Yhdistä intohimosi opettamiseen ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen suorittamalla kestävyys- ja luontokasvatuksen sivuainekokonaisuus (25 op). Sivuaineopinnoissa tarkastellaan kestävyysongelmia eri näkökulmista ja hankitaan valmiuksia tukea oppijoita kestävyysongelmien ratkaisemissa. Keskiössä ovat etenkin oppijan luontosuhde ja sen vahvistaminen, tutkiva oppiminen, yhteisöllinen oppiminen, kokemuksellisuus sekä monipuoliset oppimisympäristöt ja erilaiset projektit. Opinnoissa opit integroimaan kestävän kehityksen periaatteita opetukseen ja ymmärtämään luonnon merkityksen inhimilliselle kasvulle ja oppimiselle. Sivuaineeseen kuuluu 15 op kaikille yhteisiä opintoja sekä 10 op valinnaisia opintoja, joiden avulla voi suunnata omaa osaamistansa. 

Sivuaine sisältyy kestävyys- ja luontokasvatuspainotteiseen luokanopettajakoulutukseen. Myös muut opettajaopiskelijat voivat valita sivuainekokonaisuuden tai siihen kuuluvia yksittäisiä opintojaksoja, jos opintojaksojen toteutuksilla on tilaa. 

Lisätietoa:
Yliopistonlehtori Ulla Kemi, etunimi.sukunimi@ulapland.fi

Kuvataide opettavana aineena -sivuaineopinnoissa 60 op perehdytään taiteelliseen ajatteluun sekä tutustutaan kuvataiteen eri menetelmiin. Lisäksi tavoitteena on syventää opiskelijan valmiuksia tämän päivän kuvataiteen osa-alueilla ja antaa valmiuksia itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn nykytaiteen kentällä. Opinnoissa keskitytään valmiuksiin, jotka edistävät taiteellista ja tieteellistä ajattelua ja niiden soveltamista yhteiskunnan eri alueille. Opiskelija perehtyy valitsemiensa ilmaisumuotojen avulla taiteen tekemisen prosessiin. 

 Opinnot on tarkoitettu ainoastaan kuvataidekasvatuksen sivuaineeksi valinneille luokanopettajaopiskelijoille. Perusopintoihin haku keväisin, opiskelemaan otetaan enintään 8 opiskelijaa vuosittain. Lisätietoa hausta antaa kasvatustieteiden tiedekunta. Aineopintoihin erillishaku Opintopolun kautta keväisin. Lisätietoa hausta antaa taiteiden tiedekunta. 

Lisätietoa:
Kuvataiteen sivuaineesta vastaa Taiteiden tiedekunta. Mahdollisissa kysymyksissä voi kääntyä Taiteiden tiedekunnan opintopäällikön puoleen.

Käsityön sivuaineopinnoissa (25 op) syvennetään käsityökasvatuksen teoreettisia lähtökohtia sekä taitoa suunnitella kokonaisvaltaista oppimista tukevia projekteja, teemoja ja ilmiöitä.  Opinnot sisältävät käsityön keskeiset aineenhallinnalliset sisältöalueet ja työtavat sekä ammatilliset valmiudet turvallisen oppimisympäristön hallintaan. Kurssit kattavat didaktiset ja pedagogiset lähtökohdat eri vuosiluokkien opetuksen suunnitteluun, arviointiin ja oppimisen ohjaamiseen erilaisissa toimintaympäristöissä.  

Opinnot alkavat heti alkusyksystä ja lukuvuodessa on seuraavat 5 kurssia: 

LAER2326 Käsityön autenttiset oppimisympäristöt 2 op 
LAER2331 Teknisen työn sisältöalueet ja oppimisen ohjaaminen 7 op
LAER2332 Tekstiilityön sisältöalueet ja oppimisen ohjaaminen 7 op
LAER2333 Käsityökasvatus ja ainedidaktiset projektit 6 op 
LAER2334 Monimateriaalinen käsityönopetus 3 op 

Lisätietoja:
Tekstiilityö: Sanna Takaluhta, etunimi.sukunimi@ulapland.fi
Tekninen työ: Miia Hast, etunimi.sukunimi@ulapland.fi

Liikunnan sivuaineopinnoissa (25 op) pääset monialaisten opintoja syventäen pureutumaan koululiikunnan eri muotoihin ja sisältöihin. Lisäksi opinnoissa käydään läpi myös yleisesti liikuntapedagogiikan sisältöjä sekä liikunnan terveydellisiä vaikutuksia. 

Sivuaineopintojen kontaktiopinnot alkavat elokuussa melonta- ja erävaelluksella ja päättyvät maalis-huhtikuun vaihteessa hiihto- ja lasketteluleiriin. Väliin mahtuu tiivis paketti alla mainittuja sisältöjä. Opinnot koostuvat neljästä kurssista: 

 LAER0740 Koululiikunta; oppiminen ja opettaminen 1 (luontoliikunta, suunnistus, talviliikunta, vesiliikunta)
LAER0741 Koululiikunta; oppiminen ja opettaminen 2 (palloilut, perusliikunta, voimistelu, soveltava liikunta, muli)
LAER0742 Liikunnan pedagogiikka (mukana mm. jatkuva luokkaharjoittelu)
LAER0738 Liikunta ja terveys 

Lisätietoja:
Yliopistonlehtori Ari Kunnari, etunimi.sukunimi@ulapland.fi
Yliopisto-opettaja Mikko Ojanaho, etunimi.sukunimi@ulapland.fi

Lisätietoa
Yliopistonlehtori Lenita Hietanen, etunimi.sukunimi@ulapland.fi
Yliopisto-opettaja Vesa Tuisku, etunimi.sukunimi@ulapland.fi

Ympäristöoppi on integroitu oppiaineryhmä, jonka tehtävänä on antaa elämässä tarvittavia tietoja sekä taitoja fysiikan, kemian, biologian, maantieteen ja terveystieteiden tiedonaloilta. Ympäristöopin sivuaineopinnot antavat valmiuksia kyseisten oppiaineiden opetukseen peruskoulussa. Tavoitteena on ohjata opiskelija tuntemaan ja ymmärtämään luontoa ja rakennettua ympäristöä, niiden ilmiöitä, itseään ja muita ihmisiä sekä terveyden ja hyvinvoinnin merkitystä. Näin opiskelija pystyy rakentamaan omaa ympäristöopin didaktista ajatteluaan oppiaineen opetuksen suunnittelussa. 

Lisätietoa
Lehtori Marko Karhu, etunimi.sukunimi@ulapland.fi

Tutustu opintoihin

Tarvittaessa voit laittaa tähän lauseen tai kaksi tekstiä. Halutessasi voit luoda lisää haitarielementtejä eri osa-alueista. Pidäthän tekstit napakkoina myös haitarin alla.

 

 

Lue lisää opintojen sisällöstä opinto-oppaasta. Opinto-oppaasta löydät myös meneillään olevien kurssien opetusaikataulut.

 

??? sivuaineopintoihin ei ole erillistä hakua. Voit ilmoittautua opintoihin Pepissä tai Tuudossa. Huomaa, että kursseilla voi olla osallistujamäärärajoituksia.

Voitte upottaa alle myös esim. tiedekuntasi uratarinat, mahdollisen blogin tai kuvagallerian. Mikäli toivot uusia elementtejä, lähesty yksikkösi viestintävastaavaa tai markkinointitiimiä.