Tulevaisuusloikka-hankkeen tavoitteena on lisätä toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstön ymmärrystä tulevaisuuden työelämästä, muutoksista, mahdollisista urapoluista ja työelämässä tarvittavista valmiuksista.

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa toiminta-alueen opetus- ja ohjaushenkilöstön
-ohjausosaamista nuorten tulevaisuushorisontin sekä osaamis- ja vahvuuskäsityksen kehittymisen tukemiseen
-valmiuksia hahmottaa ja ennakoida alueen osaamistarpeita ja työmarkkinoiden mahdollisuuksia myös pidemmälle tulevaisuuteen
-monialaista yhteistyötä alueen oppilaitosten, ohjaustoimijoiden ja elinkeinoelämän välillä

Hankkeessa tuotettavien menetelmien ja koulutusten avulla lisätään opetus- ja ohjaushenkilöstön valmiuksia opiskelijoiden osaamispotentiaalin näkyväksi tekemiseen. Hankkeessa kehitetään myös työkaluja ja ohjauksen malleja, jotka kannustavat opiskelijoita pohtimaan omien tavoitteiden sekä osaamisen ja työn yhteyksiä ja merkityksiä: Millaista työtä nyt ja tulevaisuudessa tehdään omalla alueellani? Millaiset polut mahdollistavat osaamisen kerryttämisen ja hyödyntämisen Pohjois-Suomessa?

Lisäksi hanke tuottaa ja kokoaa oppilaitosten ja työnantajien käyttöön tietoa tulevaisuuden työelämästä, osaamistarpeista sekä uusista alueellisista työelämäyhteyksistä Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Mitä saadaan aikaan

-Hanke lisää opetus- ja ohjaushenkilöstön ymmärrystä tulevaisuuden työelämästä, muutoksista, mahdollisista urapoluista ja työelämässä tarvittavista työelämävalmiuksista
-Hanke vahvistaa alueellisesti monialaista ohjausyhteistyötä oppilaitosten ja muiden ohjaustoimijoiden välillä lakisääteisten ohjauspalveluiden (ml. jälkiohjaus) toteuttamiseksi
-Hanke lisää opetus- ja ohjaushenkilöstön työelämä- ja uraohjausosaamista ja parantaa heidän mahdollisuuksiaan kehittää opiskelijoiden valmiuksia oman osaamispotentiaalin hyödyntämiseen sekä kestävien koulutus-, ura- ja muiden elämän valintojen tekemiseen

Hankkeen tulokset

-Koulutusta opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Koulutuksilla vahvistetaan osaamista alueellisten osaamistarpeiden ennakointiin, osaamisidentiteettiajatteluun, työelämän mahdollisuuksien näkemiseen sekä monialaiseen opinto- ja uraohjaukseen.
-Pelillistettyjä työkaluja, pedagogisia malleja ja menetelmiä oppilaitosten ja muiden alueen toimijoiden käyttöön. Työkalujen ja menetelmien avulla tuetaan osaamisen tunnistamista, jatkuvan oppimisen valmiuksia sekä osaamisidentiteetin vahvistamista.
-Vahvempia alueellisia sidoksia oppilaitosten, elinkeinoelämän ja ohjaustoimijoiden välille tulevaisuuden työelämän ja osaamistarpeiden hahmottamiseksi sekä osaamispotentiaalien hyödyntämiseksi, mukaan lukien jatkuvan oppimisen kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen.