Etusivu TäydennyskoulutushankkeetTäydennyskoulutushankkeet Täydennyskoulutushankkeet Opetushallitus rahoittaa täydennyskoulutushankkeita, joilla järjestetään koulutusta opetus- ja kasvatusalan henkilöstölle. Koulutukset ovat Opetushallituksen kustantamia ja opetuksen osalta maksuttomia. Tarkemmat koulutusosiokohtaiset tiedot löytyvät tapahtumakalenterista. Logot Yhteystiedot Lapin yliopisto +358 16 341341 Yliopistokatu 8, 96300 Rovaniemi Annika Tuomisto Koulutuspäällikkö | Kasvatustieteet +358 40 484 4121 annika.tuomisto@ulapland.fi Katja Norvapalo Projektipäällikkö | Kasvatustieteet +358 40 484 4185 katja.norvapalo@ulapland.fi Tarja Tuisku Koulutussihteeri | Kasvatustieteet +358 40 484 4136 tarja-leena.tuisku@ulapland.fi Linkki opinto-oppaaseen Opinto-opas Arjen kirjolla – erityispedagogisen ja ohjauksellisen osaamisen vahvistaminenHankkeen tavoitteena on vahvistaa opetustoimen henkilöstön erityispedagogista ja ohjauksellista osaamista lasten ja nuorten autismikirjoon, neuropsykiatrisiin vaikeuksiin ja psyykkisiin oireisiin liittyvissä haasteissa. Osallistujat saavat käyttöönsä tutkimusperustaisia menetelmiä ja toimintatapoja, joita soveltaa helposti arkityössään. Hanke sisältää viisi verkossa toteutettavaa koulutusosiota: 1. Autismikirjon oppilaan koulunkäynti (1 op)2. Neuropsykiatriset piirteet lapsilla varhaiskasvatuksessa (1 op)3. Neurokirjon lapsen ja nuoren kouluarjen tuki (2 op)4. Kohdataan neurologian kirjolla (2 op)5. Lasten ja nuorten psyykkinen oireilu ja koulunkäynnin tukeminen (2 op)Kirjoittamisen iloa kouluihin – pedagogisia ratkaisuja kirjoittamisen opettamisen tueksiHankkeen tavoitteena on vahvistaa opetustoimen henkilöstön pedagogista osaamista lasten ja nuorten lukemisen ja kirjoittamisen taitojen opettamiseen. Tavoitteena on antaa opettajille välineitä kirjoittamisen oppimisen ohjaamiseen sekä tukea opettajia kirjoittamismyönteisen ja hyvinvointia vahvistavan kirjoittamiskulttuurin luomiseksi luokissa vahvistaen samalla oppilaiden toimijuutta ja identiteettiä kirjoittamisen avulla. Hankkeessa toteutetaan kolme samansisältöistä koulutuosiota eriytettynä kohderyhmittäin alakoulun, yläkoulun ja lukion opettajillle sekä yksi kaikille yhteinen loppuseminaari: 1. Taitoa ja tarkoitusta kirjoittamiseen (alakoulu) (3 op)2. Taitoa ja tarkoitusta kirjoittamiseen (yläkoulu) (3 op)3. Taitoa ja tarkoitusta kirjoittamiseen (lukio) (3 op)4. Loppuseminaari (0,3 op) Oppiainekohtainen osaaminen nextille levelilleHankkeen tavoitteena on kehittää toiminnallisen matematiikan, katsomus- ja kulttuuritietoisen kasvatuksen, ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen, matemaattis-luonnontieteellisten aineiden sekä taito- ja taideaineiden pedagogista ja didaktista osaamista ja osallistujat saisivat uutta tutkimusperusteista tietoa ja menetelmiä oman didaktisen osaamisensa vahvistamiseksi ja suoraan omassa työssä sovellettavaksi. Hanke sisältää viisi koulutusosiota: 1. Toiminnallista matematiikkaa esiopetukseen ja ala kouluun (1,5 op)2. Katsomus- ja kulttuuritietoisuus opetuksessa ja oppimisessa (1,5 op)3. Ympäristö- ja kestävyyskasvatus alakoulussa (1,5 op)4. Luonnontieteitä tutkien ja toimien – Slaidaa muutoksen aallonharjalla (0,5 op)5. Uutta osaamista taito- ja taideaineisiin! (0,5 op) VAKAATA OSAAMISTA – Varhaiskasvatushenkilöstön erityispedagogisen osaamisen kehittäminenHankkeen tavoitteena on lisätä ja syventää tuen järjestämiseen liittyvää osaamista sekä varhaiskasvatussuunnitelman että uudistuneen varhaiskasvatuslain mukaiseksi, vahvistaa varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijöitä, kuten esimerkiksi pedagogista johtamista ja inklusiivista toimintakulttuuria hyödyntämällä alan uusinta tutkimustietoa mm. lapsen tuen järjestämisen periaatteista ja käytänteistä. Hankkeen aikana avataan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa annettuja ohjeita ja määräyksiä sekä kehitetään varhaiskasvatushenkilöstön pedagogista osaamista myös vaativassa tuessa ja perehdytään varhaiskasvatuksen ja koulun nivelvaiheeseen mm. tiimityön ja moniammatillisen yhteistyön sekä tiedonsiirron näkökulmista. Hanke sisältää viisi verkossa toteutettavaa koulutusta: 1. Inklusiivinen varhaiskasvatus ja pedagoginen johtaminen (2 op)2. Pedagoginen kirjoittaminen – lapsen vasu (2 op)3. Tuki varhaiskasvatuksessa (1 op)4. Varhaiskasvatuksesta koulupolulle (2 op)5. Tukiviittomat ja kuvien käyttö (0,5 op) Trauma- ja tarvetietoinen työote osallisuuden ja turvallisuuden vahvistajanaHankkeen tavoitteena on tarjota teoreettisia lähtökohtia ja käytännön menetelmiä inklusiivisen oppimisyhteisön turvallisuuden ja työrauhan vahvistamiseksi sekä kiusaamisen ja häirinnän käsittelemiseksi restoratiivisella trauma- ja tarvetietoisella työotteella oppimisyhteisön arjessa. Osallistujat perehtyvät restoratiiviseen trauma- ja tarvetietoiseen ohjaukseen ja sanoitukseen oppien hyödyntämään sosiaalisia taitoja vahvistavia restoratiivisia menetelmiä, ns. circletyöskentelyä opetustilanteissa sekä sovittelua ja conferencing-menettelyä konfliktitilanteiden käsittelyssä. Erityisenä painopisteenä on pohjoisen väestöryhmien ja yhteisöjen traumakokemusten huomioinen osana opittavaa työotetta. Osallistuja saa valmiudet lasten ja nuorten, oppilaiden, huoltajien ja kollegoiden trauma- ja tarvetietoiseen kohtaamiseen ja ristiriitojen sovitteluun niin koulun arjessa kuin haastavissa tilanteissa sekä valmiudet kehittää restoratiivista trauma- ja tarvetietoista toimintatapaa osaksi oman inklusiivisen oppimisyhteisön käytäntöjä. Osallistujat käyvät läpi koko 8 op:n kokonaisuuden, johon kuuluu neljä koulutusosiota:1. Aloitusseminaari: Restoratiivinen oikeus ja trauma- ja tarvetietoinen työote (2 op)2. Työpajajakso 1: Trauma- ja tarvetietoisuus ja restoratiivinen ajattelutapa (2 op)3. Työpajajakso 2.: Restoratiivisen trauma- ja tarvetietoisen menettelyn ohjaus (2 op)4. Päätösseminaari: Opitun vieminen oman oppimisyhteisön toimintakulttuuriin (2 op) Saamelaisopetuksen erityispiirteetHankkeen tavoitteena on tarjota tietoa saamelaiskoulutuksen ja -varhaiskasvatuksen teemoista varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstölle ja antaa valmiuksia opettaa saamelaisasioista työssään ja levittää tietoa myös työyhteisöissään sekä tukea saamenkielisiä lapsia diversiteetin ja inkluusion näkökulmista. Tavoitteena on myös syventää osallistujien tietoa saamelaiskasvatuksesta ja saamen kielen opetuksesta sekä antaa osallistujille tutkimusperustaista tietoa, menetelmiä ja toimintamalleja kielitietoisen opetuksen ja toimintakulttuurin kehittämiseen sekä kulttuurisen moninaisuuden huomioimiseen. Hanke sisältää neljä koulutusosiota:1. Saamelaispedagogiikan periaatteet (5 op)2. Saamen kielen opetus (5 op)3. Saamen kielen opetusta ja erityispedagogiikkaa (4 op)4. Etnomatematiikkaa (2 op)Digiosaamista lukioihinHankkeen tavoitteena on vahvistaa lukioiden henkilöstön digitaalista ja pedagogista osaamista ja antaa osallistujille ajankohtaisia ja tutkimusperustaisia työkaluja verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä perehdyttää kehittyvien teknologioiden huomioimiseen opetuksessa. Hankkeen aikana myös syvennetään osallistujien ammatillista ja pedagogista osaamista verkkopedagogiikkaan ja digitaaliseen osaamiseen liittyen. Hanke sisältää viisi verkossa toteutettavaa koulutusosiota:1. Verkkopedagogiikan askelmerkit (1 op)2. Verkko-opetuksen rakentaminen -klinikat (2 op)3. Erityinen tuki verkossa (2 op)4. Kehittyvät teknologiat ja tekoäly osana opetusta ja oppimista (2 op)5. Digitaalisen informaatiolukutaidon kehittäminen (1 op) HYVÄ – Hyvinvointia vuoden ympäri Hankkeen koulutukset tarjoavat tutkittua tietoa, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseen. Tarkoituksena on tukea koulujen ja oppilaitosten hyvinvointia edistävää toimintakulttuuria ja vahvistaa hyvinvointia tukevien tapojen muodostumista. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Itä-Suomen yliopisto ja Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan Opetus- ja kasvatusalan täydennyskoulutusyksikkö ja Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelut. Hanke sisältää neljä verkossa toteutettavaa koulutusosiota, jotka muodostavat webinaarien sarjan:1. Motivaatio, tavat ja liikunta (0,5 op)2. Voimaa positiivisesta psykologiasta (1,7 op)3. Digiajan hyvinvointi oppijan ja opettajan näkökulmasta (1 op)4. Itsensä johtaminen ja urahyvinvointi (1 op)TOMU – Toimintaympäristön muutoksen johtaminen Voitte upottaa alle myös esim. tiedekuntasi uratarinat, mahdollisen blogin tai kuvagallerian. Mikäli toivot uusia elementtejä, lähesty yksikkösi viestintävastaavaa tai markkinointitiimiä.