Kasvatustieteiden tiedekunnan dosentit 

Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta on myöntänyt dosentin arvon seuraaville henkilöille: 

Aaltola Juhani, YTT: Kasvatustiede, erityisesti kasvatuksen filosofia 
Celik, Ismail, Phd: Uudet teknologiat opetus- ja oppimisprosessien tutkimuksessa 
Hanhimäki Eija, TT: Johtajuus ja ammatillinen kehittyminen kasvatus- ja koulutusalalla 
Heikkinen Mervi, KT: Sukupuolen tutkimus, erityisesti tasa-arvo ja yhdenvertaisuus 
Huotari Pertti, LiT: Liikuntakasvatus  
Jeronen Eila, FT: Kasvatustiede, erityisesti biologian didaktiikka 
Kaasila Raimo, KT, FM: Opettajankoulutus, erityisesti matematiikan didaktiikka 
Kallo Johanna, KT: Vertaileva ja kansainvälinen koulutustutkimus 
Karkulehto Sanna, FT: Sukupuolen ja mediakulttuurin monitieteinen tutkimus
Kemppinen Lauri, KT: Kasvatustiede, erityisesti opettajuus  
Keskitalo-Foley Seija, KT: Feministinen kasvatus- ja koulutussosiologia 
Kiili Carita, KT: Kasvatustiede, erityisesti digitaalinen lukutaito 
Käyhkö Mari, YTT: Kasvatustiede, alana koulutus, erityisesti luokan ja syrjäisyyden tutkimus 
Lempiäinen Kirsti, YTT: Feministinen tietoteoria ja metodologia 
Liukkonen Jarmo, LitT: Kasvatustiede, erityisesti liikuntakasvatus 
Luukkonen Jaakko, KT: Kasvatuspsykologia 
Maunula Minna, KT: Yliopistopedagogiikka, erityisesti tohtorikoulutus
Merisuo-Storm Tuula, KT: Opettajankoulutus, erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen oppimisen didaktiikka 
Moberg Sakari, KT: Erityispedagogiikka  
Niu Shuanghong Jenny, FT, D.Sc.: Generic Competencies in Teaching and Learning in Digital Era 
Nupponen Heimo, LitT: Liikuntakasvatus 
Oikarinen-Jabai Helena, TaT: Monikulttuurinen sukupuolentutkimus 
Pihlainen Kaisa, KT: Kasvatustiede, erityisesti elinikäinen oppiminen 
Podolskij Andrei I., PhD, Dr.Sc: Yleinen ja sovellettu kehityspsykologia 
Poikela Sari, KT: Kasvatustiede, erityisesti ongelmaperustainen pedagogiikka 
Saarnivaara Marjatta, KT: Kasvatustiede, erityisesti naistutkimus  
Siklander Signe, KT: Teknologiatuettu oppiminen 
Sointu Erkko, KT: Kasvatustieteen kvantitatiiviset menetelmät 
Suvilehto, Pirjo, FT: Kasvatustiede, sanataide- ja draamakasvatus 
Teräs Marianne, FT: Kasvatustiede, erityisesti simulaatiopedagogiikka 
Tuomisto Jukka, FT: Kasvatustiede, erityisesti aikuiskoulutus 
Vadén Tere, FT: Kognitiotieteen filosofia 


Dosentin arvon hakeminen Kasvatustieteiden tiedekunnassa

Yliopistomme voi myöntää hakemuksesta dosentin arvon sinulle, jos omaat 

  • perusteelliset tiedot omalta alaltasi ja 
  • julkaisuilla tai muulla tavoin osoitetun kyvyn itsenäiseen tutkimustyöhön tai taiteelliseen työhön sekä 
  • hyvän opetustaidon. 

Odotamme sinulta myös näyttöä yliopistomme, tiedekuntamme tai erillislaitoksemme profiiliin ja painoaloihin liittyvästä tutkimuksesta tai taiteellisesta toiminnasta. 

Hakiessasi dosentin arvoa, ota ensin yhteyttä kasvatustieteiden tiedekuntaan, jossa arvioidaan dosentuurin tarpeellisuus yliopiston ja tiedekunnan strategisen profiilin kannalta. 

Dosentin arvon myöntäminen
Yliopistolain (558/2009) 89 § mukaan yliopisto voi hakemuksesta myöntää dosentin arvon henkilölle, jolla on perusteelliset tiedot omalta alaltaan, julkaisuilla tai muulla tavoin osoitettu kyky itsenäiseen tutkimustyöhön tai taiteelliseen työhön sekä hyvä opetustaito. Lapin yliopiston johtosäännön 9 § mukaan rehtori päättää dosentin arvon myöntämisestä tiedekunnan tai erillislaitoksen esityksestä.

Dosentin arvoa hakevan tieteellinen pätevyys
Lapin yliopistosta dosentin arvoa hakevalta odotetaan näyttöä yliopiston, tiedekunnan tai erillislaitoksen profiiliin ja painoaloihin liittyvästä tutkimuksesta tai taiteellisesta toiminnasta. Dosentin asiantuntemusta voidaan hyödyntää tutkimushankkeissa, tutkimusryhmissä ja perus- ja jatkotutkintokoulutuksessa erikseen sovittavalla tavalla. Erityistä huomiota on
kiinnitettävä siihen, ettei dosentin arvoa haeta tieteellisen julkaisutoiminnan taikka taiteellisen toiminnan riittävyyden kannalta liian varhaisessa vaiheessa.

Dosentin arvoa hakevan ansioissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin asioihin:
• Lapin yliopiston dosentuureihin vaaditaan tohtorintutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään hyvätasoisen väitöskirjan laajuinen tieteellinen tuotanto sekä taiteen alan dosentuureissa korkealaatuista taiteellista toimintaa, joka vastaa hyvätasoista väitöskirjan laajuista taiteellista tuotantoa
• hakijan näytöt itsenäisestä tieteellisestä toiminnasta, esimerkiksi tutkimusverkostojen tehtävät, tutkimuksen ja tehtäväntäyttöjen arvioinnin dokumentoidut tehtävät ja hankittu tutkimusrahoitus
• osoitettu toiminta tutkimusyhteisössä ja tutkimustulosten raportoiminen myös
yhteisjulkaisuissa
• hakijan ansiot opinnäytteiden ja jatko-opintojen ohjauksessa ja opetuksessa soveltuvin osin
• hakijan alan tieteellisissä ja/tai taiteellisissa vastuullisissa tehtävissä kuten tieteen- ja taiteenalan organisaatioissa ja verkostoissa, tieteellisten julkaisusarjojen sekä tieteellisten lehtien toimittajana, merkittävien tutkimusaineistojen kokoamisessa ja ylläpitämisessä tai konferenssien toteutuksen tehtävissä.

Lähtökohtaisesti dosentuuria ei myönnetä Lapin yliopiston henkilöstölle. Dosentuuri voidaan kuitenkin myöntää Lapin yliopiston palveluksessa olevalle tohtorille erityisin perustein, jos ala ei ole edustettuna muissa suomalaisissa yliopistoissa. Erityisten perusteiden täyttyminen arvioidaan rehtorin tai hänen valtuuttamansa johdon edustajan sekä tiedekunnissa dekaanin ja Arktisessa keskuksessa johtajan toimesta ennen tiedekunnan tai johtokunnan käsittelyä.

Hakeminen
Aluksi dosentin arvon hakija ottaa yhteyttä tiedekunnan dekaaniin tai hallintopäällikköön. Tiedekunnan professorikokouksessa arvioidaan, onko dosentin arvon myöntäminen haetulle alalle perusteltua. Mikäli dosentuuriin suhtaudutaan myönteisesti, hakija toimittaa kirjallisen hakemuksen, joka osoitetaan Lapin yliopiston rehtorille. Hakemus toimitetaan sähköisesti
Lapin yliopiston kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@ulapland.fi.

Allekirjoitetusta hakemuksesta tulee käydä ilmi hakijan yhteystiedot, haettavan dosentin arvon ala ja ne ansiot, joihin hakija vetoaa dosentin arvon saamiseksi. Hakemukseen on liitettävä Tutkimuseettisen neuvottelukunnan suosituksen mukainen tutkijan ansioluettelo, opetusportfolio (ks. erillinen ohje) ja tieteellisen pätevyyden arvioimiseksi enintään 10 julkaisua. Yhteisjulkaisujen osalta hakijan on laadittava selvitys omasta osuudestaan julkaisujen tuottamisessa, ellei se käy julkaisuista selkeästi ilmi. Julkaisut tulee numeroida
julkaisuluettelon mukaisesti.

Hakemus on aiheellista tehdä englanninkielisenä, mikäli on odotettavissa, että esitetyt asiantuntijat eivät ole suomenkielisiä.

Tiedekuntaneuvosto toteaa dosentuurin tarpeellisuuden ja tekee päätöksen dosentuurin asiantuntijalausuntojen pyytämisestä sekä hakijan kutsumisesta opetusnäytteeseen.

Tieteellisen pätevyyden arviointi
Tiedekunta hankkii hakijan tieteellisestä pätevyydestä lausunnon vähintään kahdelta yliopiston ulkopuoliselta asiantuntijalta. Asiantuntijoista ainakin toisen tulee olla professori.

Asiantuntija voi keskittyä lausunnossaan hakijan arvioitavaksi valitsemiin enintään kymmeneen julkaisuun ja arvioida lyhyesti muuta tuotantoa. Lausunto pyydetään toimittamaan kahden kuukauden kuluessa ja sen suositeltava pituus on 3-5 sivua.

Asiantuntijalausunnot ovat julkisia sitten, kun molemmat lausunnot ovat saapuneet tiedekuntaan. Tiedekuntaneuvosto päättää asiantuntijalausunnot saatuaan hakijan kutsumisesta opetusnäytteeseen tai mikäli toinen tai molemmat lausunnot eivät puolla hakijan tieteellistä pätevyyttä, dosentin arvon myöntöprosessin raukeamisesta.

Opetustaidon arviointi
Opetustaitoa arvioitaessa otetaan huomioon opetuskokemus ja näyttö opetuksen
kehittämisestä, pedagoginen koulutus ja opetusajattelu, opinnäytetöiden ohjauskokemus, taito tuottaa oppimateriaalia, muut opetustoimessa saavutetut ansiot ja dosentuuria varten annettu opetusnäyte. Opetusnäytteen antamisesta voidaan antaa vapautus, mikäli hakija on aikaisemmin antanut dosentuurin alaan liittyvän, vähintään arvosanalla ”hyvä” hyväksytyn opetusnäytteen
yliopiston opetustehtävään. Vapautus voidaan antaa myös, mikäli hakijalla voidaan annettujen selvitysten perusteella osoittaa olevan kiistattomasti dosentilta edellytettävä hyvä opetustaito.

Opetusnäytetilaisuus on julkinen ja se järjestetään tiedekuntaneuvoston kokouksen yhteydessä yliopiston tiloissa. Opetusnäyte on yleensä luennonomainen. Opetusnäytteen aiheen tulee olla haettavan dosentin arvon alalta ja se ilmoitetaan etukäteen tiedekunnan hallintosihteerille. Opetusnäytetilaisuuden alkaessa on kerrottava, minkä opintovaiheen
opetuksesta on kyse. Opetusnäytteen kesto on 20 minuuttia, jonka jälkeen kuulijoilla on mahdollisuus kysymysten esittämiseen (10 min).

Tiedekuntaneuvosto arvioi opetusnäytteen. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota eri osatekijöiden toteutumiseen, mm. opetustilanteen rakentuminen, osaamistavoitteiden määrittely, kohderyhmän huomioiminen, asiasisällöt, opetusmenetelmät ja -välineet sekä vuorovaikutus ja ajankäyttö.
Opetusnäyte voidaan joko hyväksyä tai hylätä. Hyväksytystä opetusnäytteestä voidaan antaa mainesana erinomainen, hyvä tai tyydyttävä. Hylättyä opetusnäytettä ei voi kompensoida muilla opetusansioilla. Mikäli dosentin arvon hakijan opetusnäyte arvioidaan mainesanalla tyydyttävä, voidaan hänellä katsoa olevan dosentilta edellytettävä hyvä opetustaito, mikäli hakijan opetusportfoliossaan antamat muut näytöt kompensoivat opetusnäytteen puutteet. Hylätty tai mainesanalla tyydyttävä arvioitu opetusnäyte voidaan
myös harkinnan mukaan uusia.

Arvoa koskevan esityksen tekeminen
Tiedekuntaneuvosto tekee esityksen rehtorille hakijan tieteellisen pätevyyden,
opetusnäytteen ja opetustaidon kokonaisarvioinnin jälkeen.

Henkilö on oikeutettu käyttämään rehtorin myöntämää dosentin arvoa myös eläkkeelle siirryttyään.

Dosentin palkkio opetuksesta, ohjauksesta ja opinnäytteiden tarkastamisesta määräytyy yliopiston normaalien palkkiokäytäntöjen ja -ohjeiden mukaisesti.

Tutustu myös Lapin yliopiston ohjeisiin dosentin arvon hakemisesta: LINKKI

Opetusportfolio on sähköistä hakemusta ja ansioluetteloa (CV) täydentävä dokumentti, jossa hakija esittelee omaa opetustaan ja muita opetustaidon ansioita haettavana olevan tehtävän näkökulmasta. Hakijan tulee voida pyydettäessä esittää kaikista portfoliossa mainituista kohdista kirjallinen todiste.

Opetusportfolion laajuus on enintään 5 sivua. Opetusportfolio tulee laatia seuraavan ryhmittelyn ja sisältökuvauksen avulla.

1. Opetuskokemus ja opetuksen kehittäminen
– opetuskokemuksen laajuus ja monipuolisuus yliopistokoulutuksen eri tasoilla (kandi, maisteri- ja tohtorikoulutus) tai muissa oppilaitoksissa
– erilaisten opetusmenetelmien ja -teknologien hyödyntäminen ja kehittäminen
– tehtävän kannalta muu relevantti opetuskokemus
– vastuuopettajana toiminen ja opetuskokemuksen määrä
– opetuksen ja arvioinnin kehittäminen sekä kollega- ja opiskelijapalautteen
hyödyntäminen kurssien kehittämisessä

2. Pedagoginen koulutus ja opetusajattelu
– pedagoginen ajattelu ja sen kehittäminen
– opettajan pedagogiset opinnot tai korkeakoulu-/yliopistopedagogiikan opinnot
– muut pedagogisesti relevantit opinnot ja kurssit

3. Opinnäytetöiden ohjauskokemus
– ohjauskokemuksen laajuus ja monipuolisuus
– kandidaatin tutkielmien, pro gradututkielmien ja väitöskirjojen ohjaus sekä ohjausrooli (pääohjaaja, toinen ohjaaja, taiteellisen produktion ohjaaja)
– valmistuneiden ohjaustöiden määrä (ei saa olla opinnäytetöiden tekijöistä nimiluetteloa)

4. Taito tuottaa oppimateriaalia
– korkeakoulu-/yliopistotason opetuksessa käytetyn oppimateriaalin määrä ja
monipuolisuus
– digitaaliset oppimateriaalit ja -ympäristöt
– materiaalin käytön laajuus ja saatavuus
– tehtävän kannalta muu relevantti oppimateriaali

5. Muut opetustoimessa saavutetut ansiot
– koulutusohjelman johtajuus, johtoryhmän jäsenyys yliopistokoulutuksen eri tasoilla
– opetukseen liittyvät asiantuntijatehtävät
– osallistuminen opetuksen kehittämishankkeisiin
– opetukseen liittyvä tutkimus ja julkaisu sekä taiteellinen toiminta
– opetukseen liittyvät kunniamaininnat, palkinnot ja opetuksen kehittämiseen myönnetty rahoitus
– kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö
– muut opetus- ja ohjausansiot

6. Opetusnäyte
– aikaisemmin annetut opetusnäytteet

Lisätietoa


Viimeksi päivitetty: 30.6.2025